x تبلیغات
روش های موثر در نگهداری از برج خنک کننده

روش های موثر در نگهداری از برج خنک کننده

برج خنک کننده چیست؟ و چگونه باید از آن نگهداری کرد؟

برج خنک کننده

برج خنک کننده دستگاهی جهت دفع حرارت زاید آب در کندانسور به جو از طریق تبادل حرارتی هوا می باشد. به طور کلی برج خنک کن، وظیفه خنک کردن آب در گردش کندانسور در سیستم های تهویه مطبوع، فرآیند های صنعتی، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و صنایع مختلف را بر عهده دارد. برج های خنک کننده معمولا با تبخیر آب حرارت ایجاد شده در یک واحد شیمیایی را دفع کرده و میزان حرارت سیال را تا دمای مرطوب هوا پایین می آورند.

امروزه برج های خنک کننده از اهمیت بالایی برخوردارند و در موارد مختلفی از جمله واحد های پالایشگاهی، پتروشیمی، شیمیایی، نیروگاه های حرارتی، نیروگاه های هسته ای و سیستم های تهویه مطبوع کاربرد دارند.

اساس کار تمام برج های خنک کننده بر مبنای ایجاد سطح تماس بیشتر بین جریان آب گرم و هوای سرد و تبادل حرارتی بیشتر بین این دو می باشد. به صورت کلی در برج های خنک کننده، آب گرم توسط لوله هایی به بالای برج خنک کننده منتقل شده و سپس به صورت طبیعی یا توسط آبفشان ها به سمت پایین برج خنک کننده به جریان می افتد. در طول مسیر انتقال حرارت بین جریان آب گرم و هوای سرد با توجه به نوع برج خنک کننده به شیوه های مختلفی انجام می گیرد.

انواع برج خنک کننده از لحاظ طراحی

اهمیت وجود برج خنک کننده در صنایع مختلف ایجاب می کند که بهترین طراحی ممکن برای بالا بردن بازدهی آن در نظر گرفته شود. اگر بخواهیم دسته بندی برج های خنک کننده را بر مبنای طراحی آن ها در نظر بگیریم می توانیم نحوه برخورد جریان آب با هوا را در نظر بگیریم. در برخی از این دستگاه ها هوای وارد شده از محیط بیرون به شکل متقاطع با جریان آب در ارتباط است. این شیوه طراحی سبب می شود که تماس سطحی آب با هوای آزاد بیشتر باشد.

طراحی دیگری که برای برج خنک کننده در نظر گرفته شده، حرکت آب و هوا با جریان های مخالف است که معمولاً آب داغ از بالا ریخته می شود و جریان هوای معمولی از پایین حرکت می کند. این شیوه طراحی بهتر و ساده تر بوده و در انتها آب خنک در حوضچه جمع می شود.

برخی از اجزای برج خنک کننده و عملکرد آن ها

برای درک عملکرد برج خنک کننده فقط کافی است که یک ظرف فلزی را در نظر بگیرید که کمی آب به اطراف آن می پاشید تا خنک شود. به عنوان مثال، خنک شدن چای در یک ظرف آلومینیومی بسیار ساده تر از یک ظرف شیشه ‌ای است. با این تفاسیر قطعات برج خنک کننده شامل موارد زیر می شوند:

بدنه اصلی برج خنک کننده

در طراحی بدنه اصلی برج خنک کننده از مواد مختلفی استفاده می شود و طراحی آن ها هم با یک دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، برای برج خنک کننده مارلی می توان از طراحی ذوزنقه ای، مکعبی و مدور استفاده کرد. ضمن این که نحوه عملکرد این قسمت ممکن است به صورت مدل سانتریفیوژی یا کانتر فلو فلزی باشد. در نهایت برای ساخت بدنه برج خنک کننده از مواد مختلفی استفاده می شود که فایبرگلاس یکی از مهم ترین آن ها است.

فن برج خنک کننده

فن برج خنک کننده وظیفه انتقال سریع حرارت از آب به هوای آزاد نیاز به تماس بیشتر بین آب و هوا دارد. بنابراین هر چه گردش هوا در این محیط بیشتر باشد، سرعت انتقال حرارت هم بیشتر خواهد بود. در وهله اول برج های خنک کننده در دو گروه فن دار و بدون فن قرار می گیرند. حرکت فن برج خنک کننده برای خنک سازی آب و گردش هوا در داخل این برج خنک کننده در دو نوع محوری و سانتریفیوژی انجام می شود که تفاوت آن ها بیشتر مربوط به گردش برج خنک کننده و سرعت عمل در خنک سازی آب است.

 پکینگ برج خنک کننده

پکینگ یا المان انتقال حرارت محلی است که قرار است حرارت آب به هوای آزاد انتقال داده شود. وجود پکینگ برج خنک کننده از این جهت اهمیت دارد که سرعت انتقال حرارت را افزایش داده و حداکثر سطح جریان را بین آب و هوای آزاد به وجود می آورد. معمولاً در این قسمت شاهد استفاده از کلگی و بازو های توزیع آب هستیم که برای ساخت بدنه آن ها از آهن گالوانیزه گرم یا استنلس استیل استفاده می شود. در نهایت طراحی پکینگ های برج خنک کننده به صورت شبکه ای بوده که در دو نوع غشایی و اسپلاش به کار گرفته می ‌شوند و عملکرد آن ها به طور مستقیم روی عملکرد برج خنک کننده تاثیر گذار است.

حوضچه آب سرد

گردش آب داغ در داخل برج خنک کننده و ارتباط مستقیم آن با هوای آزاد به مرور زمان منجر به از دست رفتن حرارت آن شده و مجدداً به سمت پایین حرکت می کند. این موضوع سبب می‌ شود که در قسمت پایین برج خنک کننده یک نوع حوضچه تشکیل شود که تنها در آن آب سرد وجود دارد و با استفاده از پمپ های سیرکولاتور  به بخش های مختلف انتقال داده می شود.

 قطره گیر برج خنک کننده

همه ما می ‌دانیم که ارتباط مستقیم آب با هوای آزاد با پدیده‌ ای به اسم تبخیر همراه است که با نقل و انتقال حرارتی منجر به تشکیل قطره هایی شبیه به قطره باران می شود. با توجه به ارتفاع بالای برج خنک کننده می توان انتظار داشت که حرکت قطره ها غیر قابل پیش بینی باشد و احتمال خروج آن ها به محیط خارج از برج خنک کننده وجود دارد. بنابراین طراحان نوعی تیغه و لوله های قطره گیر از جنس آلیاژ آلومینیوم و برنج یا حتی از جنس ABS  ساخته اند که با زاویه مناسب روی بازو ها قرار گرفته و بعد از خنک سازی وظیفه جمع کردن قطره ها را بر عهده دارند.

روش های نگهداری از برج خنک کننده

شروع دوره تعمیر و بازبینی با شروع فصل پاییز که دما کاهش پیدا کرده و برج خنک کننده از مدار سیستم تاسیساتی خارج می شود، شروع به کار می کند. البته این موضوع در سایت های مسکونی، تجاری و بیمارستانی صادق است در پروژه های صنعتی در کل دوره سال تیم تعمیر و بازرسی حضور داشته و تعمیرات را انجام می دهند.

باید در دوره های بازرسی توجه داشت که موتور فن را خاموش کرده تا دستگاه لرزش کم تری داشته باشد. هنگام راه رفتن در قسمت های بالایی برج خنک کننده باید مراقبت لازم را داشت.

همواره در موارد بازرسی به سطوح خارجی برج خنک کننده توجه کنید که دچار خوردگی، پوسیدگی نشده باشند. زیرا جنس برج های خنک کننده از فایبرگلاس است و احتمال خوردگی بر اثر رسوبات و شرایط محیطی وجود دارد. همچنین توجه کنید بدنه بیرونی برج خنک کننده سوراخ نشده و نشتی نداشته باشد.

بعد از مشاهده محل پوسیدگی آن را به دقت پاک سازی نمایید تا عمق پوسیدگی را متوجه شوید این اتفاق معمولا در محل های سوراخ کاری جهت مونتاژ برج خنک کننده و محل بسته شدن پیچ و مهره ها رخ می دهد. از طرفی برای بازرسی داخل برج خنک کننده لازم است که در ابتدا پکینگ های برج خنک کننده از آن خارج شود.

تعمیرات برج خنک کننده شامل چه اقداماتی می باشد؟

·        تنظیم کردن زوایای فن ها

·        بررسی و تعمیر تمام فن های

·        تعمیر یاتاقان های الکتروموتور

·        تخلیه لجن ها و گل و لای موجود در حوضچه

·        تعویض پکینگ ها، لوورها و قطره گیر های شکسته

·        خالی کردن آب سرد حوضچه به کمک پمپ های تخلیه

·        بازدید از بخش مکش پمپ ها و تمیز کردن صافی های آن

·        تمام شیرهای دستگاه باز شده و عمل روان کاری انجام شود.

قبل از تعمیرات برج خنک کننده چه اقداماتی باید انجام شود؟

همان طور که می دانید برای شروع هر کاری ابتدا باید قبل از آن یک سری اقدامات و کار هایی را انجام دهید تا پیرامون را برای انجام آن کار فراهم آورید. بنابراین لازم است قبل از شروع فرایند تعمیر برج خنک کننده مراحل زیر برای تسریع در کارها و حفظ ایمنی صورت گیرد. زمانی که دستگاه خاموش است به راحتی می توان به بخش های مختلف آن بدون هیچ مشکلی دسترسی داشت و کاربر می تواند به تعمیر یا سرویس برج خنک کننده پرداخته و قطعات آن را به راحتی عوض کند. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که رعایت نکات ایمنی در کار بسیار مهم می باشد.

·        برای دسترسی راحت تر به قطعات بهتر است قبل از شروع روند تعمیر، دستگاه را خاموش کنید.

·        برق پمپ ها و فن خاموش شود.

·        از سرویس خارج کردن پمپ های تزریق مواد شیمیایی

·        از سرویس خارج کردن پمپ فیلتر های شنی

·        دستگاه های تولید آب بدون املاح را خاموش کنید.

زمانی که دستگاه خاموش می شود به راحتی می توان قطعاتی که به تعمیر یا تعویض نیاز دارند را شناسایی کرد. برخی از اجزای آن را می توان در همان محل پروژه تعمیر کرد اما یک سری از قطعات آن فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند.

هزینه و قیمت تعمیر برج خنک کننده چگونه محاسبه می شود؟

همان گونه که توضیح دادیم برج های خنک کننده دارای انواع متفاوتی از نظر اندازه، قدرت، جنس بدنه ای، مدل و نوع قطعات می باشند. پس نمی توان هزینه و قیمت دقیق تعمیر برج خنک کننده را بیان کرد. ابتدا باید نقص در سیستم را یافت و قیمت قطعات مورد استفاده را محاسبه کرد.

قیمت سرویس برج خنک کننده

در رابطه با سرویس برج های خنک کننده از لحاظ هزینه و قیمتی نیز مانند تعمیر آن نمی توان قیمت و هزینه دقیقی بیان کرد زیرا که ممکن است فعالیت های متفاوتی صورت گیرد که بدون رویت دستگاه و ارزیابی های کارشناسان قابل محاسبه دقیق نمی باشد.

تاثیر دستگاه سختی گیر و ضد رسوب برای برج خنک کننده

سختی بالای آب که در بسیاری از موارد بر اثر املاح کلسیم است، سبب ایجاد رسوب در نازل، مدیا (پکینگ برج خنک کننده) و بدنه برج خنک کننده می شود. ایجاد رسوب، گل و لای و لایه های نمک در برج خنک کننده مشکلات مختلفی را برای سیستم ایجاد می کند که عبارت است از:

·        کم شدن راندمان انتقال حرارت بر اثر رسوب

·        ورود تکه های کنده شده از رسوب به داخل حوضچه و لوله ها و گرفتگی سیستم

·   گرفتگی، کم شدن دبی و جریان آب و کاهش کیفیت عملکرد پکینگ های برج خنک کننده و نازل ها بر اثر رسوب

با توجه به این موارد و تاثیرات مخرب رسوب در برج خنک کننده، در اکثر کارخانجات و هنگام استفاده از برج خنک کننده به همراه چیلر، باید از تجهیزاتی استفاده کنیم که از ایجاد رسوب جلوگیری کند. به خاطر عدم کارآیی بسیاری از سیستم های ضد رسوب و بالا بودن سختی آب در اکثر مناطق ایران، ما در شرکت مهتاب گستر، دستگاه ضد رسوب مخصوص برج خنک کننده را طراحی و تولید کرده ایم.

برج خنک کننده مهتاب گستر

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، مبدل حرارتی صفحه ای، انواع منبع کویل دار، انواع برج خنک کننده و قطعات برج خنک کننده، کندانسور هوایی، دستگاه هواساز، انواع چیلر ها (چیلر تراکمی و چیلر جذبی)، پمپ و سیستم های آبرسانی، انواع فن کویل ها و اسپیلت ها، ساخت انواع دستگاه اگزاست فن، انواع یخساز صنعتی، انواع سختی گیر آب، انواع فیلتر شنی، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید برج خنک کننده و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت برج خنک کننده، تکنولوژی ها و آپشن های آن ها و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید انواع برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع برج خنک کننده و دیگر محصولات داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده و نحوه تولید آن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 66706377 66709528

 

برای مطالعه بیشتر به سایت https://www.flickr.com/people/193289674@N02/ مراجعه نمایید.

 

برچسب‌ها: ,
بایگانی
پیوندها
پیوندهای روزانه
آمار بازدید
آنلاین : 0
بازدید امروز : 60
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته گذشته : 736
بازدید ماه گذشته : 739
بازدید سال گذشته : 799
کل بازدید : 1236