x تبلیغات
چرا باید کولینگ تاور نصب کنیم؟

چرا باید کولینگ تاور نصب کنیم؟

کولینگ تاور

چرا باید کولینگ تاور نصب کنیم؟

 

کولینگ تاور

عملکرد کولینگ تاور ‌ها این گونه است که اجازه می‌ دهند گرمای ناشی از تجهیزات صنعتی نصب شده در داخل ساختمان (اغلب یک کارخانه) را دفع کنند.

کولینگ تاور یا همان برج خنک کننده یک منبع کوچک و بزرگ در خنک کاری آب به شمار می آید که هدف اصلی آن دفع حرارت زیادی از دستگاه های صنعتی به محیط بیرون می باشد. برج های خنک کننده انواع مختلفی دارند و هر یک از آن ها برای شرایط مختلف محیطی و طراحی مناسب هستند. بسیاری از کارخانه های صنعتی و نیمه صنعتی که از ماشین آلات سبک و سنگین استفاده می کنند، از این تجهیز در افزایش راندمان خود بهره برداری می نمایند..

امروزه به کارگیری کولینگ تاور ها در صنعت یک اصل جدا نا پذیر از هر صنعتی محسوب می شود. صنایع فولاد، ساخت قطعات پلاستیکی، صنایع فرمدهی فلزات رنگین، تولید لباس، صنایع ریخته گری، چوب، نفت، پتروشیمی و نیروگاه ها بزرگ ترین مصرف کنندگان برج خنک کننده به شمار می آیند.

اغلب کولینگ تاور ها به شکل یک جعبه فلزی با فرمت بزرگ هستند که مانند دوش، آب گرم (برای خنک شدن) از بالا (از طریق چندین نازل) به داخل آن ریخته می شود تا در حوضچه ای در انتهای آن خنک شود. هوای بیرون از کناره برج به داخل کشیده می شود و از میلیون ها قطره آب پاشیده شده عبور می کند و با استفاده از یک یا چند فن از بالای کولینگ تاور خارج می شود.

کارایی برج خنک کننده به لطف پدیده تبخیر امکان پذیر شده است. این امر باعث خنک شدن آب برگشتی به داخل تجهیزات و دستگاه های صنعتی می شود. یک کولینگ تاور وقتی سطح رطوبت بیرون پایین تر است، راحت تر گرما را تخلیه می کند.

یک کولینگ تاور تا حدودی شبیه یک دستگاه تصفیه هوا عمل می کند. حجم زیادی از هوای بیرون به طور مداوم از آن عبور می کند. قطرات آب، گرد و غبار، حشرات و سایر آلاینده های آلی را از هوا می گیرند. اگر آب تصفیه و فیلتر نشود، به سرعت کثیف می شود و این امر موجب خراب شدن برج خنک کننده شده و در نهایت می تواند باکتری ها را در محیط پخش کند.

در گذشته، برج های خنک کننده که به خوبی نگهداری نمی شدند، مشکلاتی را در مورد بیماری لژیونر ایجاد می کردند. این بیماری با عفونت جدی ریه ها به دلیل استنشاق باکتری لژیونلا پنوموفیلا ایجاد می شود.

استفاده کنندگان از کولینگ تاور باید برنامه نگهداری (مکانیکی و شیمیایی) را در اختیار داشته باشند، طبق آن چه در آن توضیح داده شده است پیگیری کنند.

بیماری لژیونلا چیست؟

نوعی باکتری است که مقدار کم و به طور طبیعی در منابع آبی وجود داردکه ممکن است در برج های خنک کننده و کندانسور های تبخیری تکثیر شده و به حد خطرناک برسد معمولا از طریق استنشاق از قطرات ریز آب موجود در هوا وارد ریه و سیستم تنفسی انسان می شود و 2 هفته دوره نهفتگی دارد بعد با علایم شبیع آنفولانزا و کرونا شامل تب، لرز و سرفه خشک ظاهر می شود.

این بیماری به طور مستقیم به افراد دیگر سرایت نمی کند و تنها از طریق سیستم های تهویه مطبوع مرکزی که می تواند بخار آب تولید کنند ایجاد می شود. حتی در چشمه های آب یا استخر های شنا این امکان وجود دارد و همچنین در بیمارستان ها نیز بسیار زیاد است که باید آن را تحت کنترل و مراقبت قرار داد. جهت تعمیرات کولینگ تاور اقدامات لازم جهت بهبود کیفیت آب در گردش پایش شیمیایی به طور مرتب انجام گیرد. این پایش ابتدا به صورت چشمی و بازدید بصری و سپس با ارسال نمونه آزمایشگاه باید پارامتر های مهم را بررسی کرد.

ضد عفونی کردن کولینگ تاور

یک محلول کلرینه سازگار با مواد ضد عفونی کننده موجودات زنده (با خواص پاک کنندگی) باید به آب در گردش اضافه شود، سپس سامانه را توسط حجمس از آب که دارای کلر با خواص آفت کشی به میزان 10mg/l  است و حداقل به مدت یک ساعت در مدار به گردش در آورده و سامانه را ضد عفونی نمایند. باید توجه داشت که در حین این کار، ph باید بین 7 تا 7.6 نگهداری شود. به جای کلر می توان از ترکیبات برم (با خواص پاک کنندگی) به میزان 20mg/l  و حداقل به مدت یک ساعت در مدار استفاده کرد در این حال ph باید بین 7 الی 8.5 نگهداری شود. دستگاه را خاموش کرده و آب برج خنک کننده را طبق دفع مواد شیمیایی تخلیه نمایید. کولینگ تاور را مجددا از آب پر نموده و پمپ گردش آب را روشن نمایید.

همان طور که بیان شد، تعمیر اساسی کولینگ تاور نیازمند بررسی دقیق کارکرد و عملکرد برج خنک کننده، بررسی شیمیایی آب کولینگ تاور و بررسی دقیق روند خوردگی و میزان خوردگی بدنه برج خنک کننده در انجام و نحوه انجام تعمیرات بسیار مهم می باشد. لذا در تعمیرات اساسی برج خنک کننده باید به تمامی پارامتر ها توجه و حتی کارکرد چیلر تراکمی یا چیلر جذبی و یا پروسه صنعتی نیز بررسی شود. لازم به ذکر است حتی انجام تعمیرات در چیلر های جذبی نیازمند بررسی دقیق عملکرد برج خنک کننده می باشد. لذا برج خنک کننده و عملکرد آن بسیار در صنعت تهویه مطبوع مهم و اساسی می باشد.

محافظت از پرسنل

کولینگ تاور ها معمولا در محیط های نا معلوم نصب و راه اندازی می شوند و بررسی آن ها در محل نصب شده نسبتا غیر قابل دسترسی و یا مکان های بدون حفاظ صورت می گیرد که باعث ایجاد خطر در محیط کار می شود. حتما سنجش ها و دستور العمل های لازم برای جلوگیری از سقوط را اعمال کنید.

حفظ کیفیت آب کولینگ تاور

تصفیه آب کولینگ تاور بسیار مهم است. عموما تصفیه باید با مواد شیمیایی صورت گیرد تا از رشد باکتری های مضر ، انباشته شدن رسوب (ته نشینی مواد معدنی) روی صفحات جلوگیری شود و میزان خوردگی را به حداقل برساند. فیلتراسیون خوب به شما این امکان را می دهد که نیاز ها و هزینه های محصولات شیمیایی خود را کاهش دهید. همچنین در برابر رسوب تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می گیرند، محافظت می کند.

وجود رسوب در کولینگ تاور چه تاثیری دارد؟

اگر غلظت مواد معدنی در کولینگ تاور افزایش یابد، امکان تجمع رسوب و خوردگی افزایش می یابد. سطوح انتقال حرارت، گرم ترین نقطه ای است که آب خنک کننده به آن می رسد. حلالیت کربنات کلیسم در آب که در برج خنک کننده وجود دارد، جریان هوا با جریان هوا رابطه معکوس دارد در نتیجه امکان نشست رسوب کربنات کلسیم به وجود می آید. انباشته شدن لایه های رسوب کربنات کلسیم انتقال حرارت کاهش می دهد و این مساله موجب خوردگی می شود همه این موارد روی بازدهی و عمر کولینگ تاور تاثیر خواهد گذاشت.

یک روش ابتدایی برای جلوگیری از تشکیل رسوب، تخلیه بخشی از آب گردش کننده در مدار و جایگزین کردن آن با مقداری آب تازه است که غلظت مواد و املاح معدنی در آن کم تر باشد. برای تعیین حداکثر غلظت این املاح معدنی که می توان بدون ایجاد رسوب در آب موجود باشد باید آب جبرانی کاملا بررسی شود.

 

برچسب‌ها: ,
بایگانی
پیوندها
پیوندهای روزانه
آمار بازدید
آنلاین : 0
بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته گذشته : 47
بازدید ماه گذشته : 828
بازدید سال گذشته : 888
کل بازدید : 1325